26‏/02‏/2008

حكم أكل الجيلاتين


 بحث حول حكم أكل الجيلاتين المشتق من الخنزير

بالمختصر:
أكل الجيلاتين المشتق من لحم الخنزير هو أمر خلافي بين العلماء ... الكثير من العلماء على حرمته (كما هو مشهور ومعروف) ولكن الكثير أيضاً يقولون أنه حلال ويمكن أكله لأن المعالجات الكيميائية غيرت تركيبته فأصبح هذا استحلالاً



هذه محاولة متواضعة لتجميع أسماء وفتاوى العلماء الذين أجازوا أكل الجيلاتين المشتق من الخنزير:




المنظمة الإسلامية للعلوم الطبية
الندوة الفقهية الطبية الثامنة
الشيخ القرضاوي (يستشهد بكلام محمد الهراوي عضو المجلس الأوروبي للبحوث)
حامد العطار
fiqh council in USA
محمد الهراوي عضو المجلس الأوروبي للبحوث
مجمع الفقه الإسلامي بالهند
الشيخ أحمد كتي
الشيخ محمد علي حانوطي
فريد فهمي (من جنرال فودز)
الشيخ محمد إقبال ندفي
UK muslim law council
د.نزيه حماد ( a member of the Islamic Fiqh Academy and Fiqh Council of North America)
الشيخ محمد نور عبد الله
وغيرهم


بعض العلماء الذين حرموا أكل الجيلاتين المشتق من الخنزير :
هناك الكثير من العلماء ولكن هؤلاء بعضهم فقط:

مجمع الفقه الإسلامي (أكبر منظمة إسلامية)
المجلس الإسلامي للإفتاء في فلسطين
مجموعة علماء في الهند
الشيخ طه جابر علواني
الشيخ الدكتور أحمد صقر





بالتفصيل:



في الموسوعة العربية العالمية:
الجيلاتين (Gelatin): 

الجيلاتين مادة بروتينية تُستخلص من جلودِ الحيوانات وعظامها. الجيلاتين صلب وعديم الطعم والرائحة. عندما يكون جافّاً يصبح لونه أبيضَ تقريبًا. أما الجيلاتين الذائب في الماء فهو عديم اللون. يُشكِّل الجيلاتين الهُلام الجامد بعد إذابته في ماء حار وتبريده.

لتصنيع الجيلاتين من عظام الحيوانات يجب تنظيف العظام من الدهون. ثم تُنْقع في حمض الهيدروكلوريك لتخليصها من المعادن، وتُغْسَلَ عدة مرات في ماء نقي. تُسَخن العظامُ النظيفة في ماءٍ مقطرٍ في درجة حرارة 33°م لعدة ساعات وتستخلص العظام ويُعَادُ تسخينها في ماءٍ مقطرٍ درجة حرارته 39°م. يُعالج السائل كيميائيًا لتكوين جيلاتين نقي. وأخيرًا، يُركز الجيلاتين ويُبرد ويُشرَّح ويُجفف. يكون الإنتاج النهائي غالبًا على شكل مسحوق.

يُعمل جيلاتين الجلد بالطريقة نفسها تقريبًا، إلا أن معالجة الجلد قبل التسخين مختلفة. يُستخدم الجير للتخلص من الدهون وبعض المواد الأخرى في الجلد. ثم يُغسل في الماء، ويُعالج بمحلول حمض الهيدروكلوريك.
الجيلاتين غذاء مهم. فهو مفيد بصفة خاصة للمرضى والأطفال، لسهولة هضمه.
تَسْتَخْدم صناعة التصوير الضوئي (الفوتوغرافي) الجيلاتين لطلاء الألواح الجافة، والأفلام، وأوراق التصوير الضوئي. تُصنع كبسولات الدواء الصلبة واللينة من الجيلاتين، مع إضافة الجليسرين لكبسولات الزيت اللينة. يستخدم العلماء الجيلاتين وسطاً تنمو فيه الأحياء الدقيقة.





Gelatine 
  
This is the link for "annadwa al fiqheyyeh al attebbeyyeh athamenah - 1995". This link is very important since many links refer to this link
against use of gelatin
this one is against:
1- majma3 al-fiqh al-islami (biggest islamic council in the world) in a fatwa in ... the fatwa was in a response to a question posted in 1986, but later on in 1995 it particiapted and suprevised in "annadwa al fiqheyyeh al attebbeyyeh" which concluded gelatin is OK. In the same time in 1998 it also gave a clear fatwa saying gelatin is NOT OK.
2- al-majles al-islami lil-ifta is the fatwa council in palestine (husam eddeen afaneh and others - although husam afaneh permits gelatin)
3- This link says al-istihala in gelatine is not complete - The funny thing the fatwa relies on the conclusions of 1995 annadwa al fiqheyyeh attebbeyyeh which allowed use of gelatin !!
against - majma3 al fiqh al islami - fatwa in 1998
good one - against
against - This one is very detailed. It talks about 2 groups of ulama(scholars) going in 1990 and 1997 to a factory to study the transformatin of geltain. The link is very detailed about the transformation process and concludes up till that time it wasn't a complete metamorphis like with soup.
 This is an extract from the link
This one clarifies the stages of making gelatine and concludes it's not a complete transofmration
"....The hide matrix or gelatine protein is basically a piece of skin, which is hydrollised, washed, melted and extracted, purified, evaporated, sterilised, chilled, dried and granulated for further shelf life and easy use. Alkaline treatment tends to remove amide groups present on certain amino acid residues on the collagen protein chains resulting in a lowering of the isoelectric point and consequently an alteration not a transformation of the chemical and physical properties of the protein occurs. Despite the above method of changing a raw product into gelatine under tremendous chemical pressure still retains much of its chemical equation. The collagen triple helix structure is lost during this procedure but the resultant Gelatine product retains the original coil structure. The aspect of Tabdeel-e-Mahiyyat does not take place....."
against:
 This is an extract from the link

agaisnt use of gelatine :
(probably he is referring to international islamic fiqh academy - majma3 al fiqh al islami

Guest NameSheikh Taha Jaber Alalwani
ProfessionMufti

Name
Mona    - United Kingdom
Profession

Question
is gelatin haram? is rennet haram?
Answer
The International fiqh Academy said that gelatin is permissible, but that gelatin made from pork products should be avoided when possible.

I don't know what rennet is

Against use of gelatine:
Dr. Ahmed Sakr, Director of IFANCA - islamic food and nutrition counsil in america - referred to from a question by muzzammil siddiqi in islamonline.net
Q78: We were told that gelatin is made from animal sources, and mainly from pork. However, we were told that kosher gelatin is Halal. Is it true?
AHMED SAKR: Jell-O is made mainly of gelatin. The latter is made from animal sources such as skins, hoofs, and bones. The animals are of all combinations, such as cattle, hogs, etc.
Kosher gelatin is also made from the same hogs and beef bones, hoofs and skins. Rabbis consider gelatin to be kosher because gelatins are deficient of the essential amino acid lysine. This condition is similar to plant protein. Therefore, it should be considered like plants; i.e., kosher. For Muslims, gelatins (Jell-O) whether they are kosher or not, are not Halal for them unless the sources of Jell-O are seaweed or agar agar.


With use of gelatin -
This is the link for "annadwa al fiqheyyeh al attebbeyyeh athamenah"
This is an extract from the link:
الندوة الفقهية الطبية الثامنة
وقد تم بفضل من الله وعونه عقد الندوة الثامنة، وموضوعها "رؤية إسلامية لبعض المشاكل الصحية"، وذلك بمشاركة الأزهر الشريف ومجمع الفقه الإسلامي بجدة والمكتب الإقليمي لمنظمة الصحة العالمية بالإسكندرية ووزارة الصحة بدولة الكويت، وذلك في الفترة من
22-24 من شهر ذي الحجة 1415هـ الذي يوافقه 22-24 من شهر مايو 1995
- المواد الغذائية التي يدخل شحم الخنزير في تركيبها دون استحالة عينه مثل بعض الأجبان وبعض أنواع الزيت والدهن والسمن والزبد وبعض أنواع البسكويت والشكولاتة والآيس كريم، هي محرمة ولا يحل أكلها مطلقا، اعتبارا لإجماع أهل العلم على نجاسة الخنزير وعدم حل أكله، ولانتفاء الاضطرار إلى تناول هذه المواد.
8- الاستحالة التي تعتي انقلاب العين إلى عين أخرى تغايرها في صفاتها تدول المواد النجسة أو المتنجسة إلى مواد طاهرة، وتحول المواد المحرمة إلى مواد مباحة شرعا.
وبناء على ذلك:
  • الجيلاتين المتكون من استحالة عظم الحيوان النجس وجلده وأوتاره طاهر وأكله حلال.
  • الصابون الذي ينتج من استحالة شحم الخنزير أو الميتة يصير طاهرا بتلك الاستحالة ويجوز استعماله.
  • الجبن المنعقد بفعل إنفحة ميتة الحيوان المأكول اللحم طاهر ويجوز تناوله.
  • المراهم والكريمات ومواد التجميل التي يدخل في تركيبها شحم الخنزير نجسة، ولا يجوز استعمالها شرعا إلا إذا تحققت فيها استحالة الشحم وانقلاب عينه.
 taken from this link:

الشيخ حامد العطار اسم الضيف
فتاوى فقهية عامةموضوع الحوار
2006/12/17   الأحداليوم والتاريخ
عبدالله    - ألبانيا
الاسم
الوظيفة
بسم الله الرحمن الرحيم،
حضرة الشيخ السلام عليكم ورحمة الله وبركاته،
وبعد ،
لقد طرح سؤالا على جامعة علمية بهولندا
( Wageningen University)
عبر موقعها الالكتروني
http://www.food-info.net )
حول ما اذا كان الكحول الناتج عن تفاعل عملية تخمر دقيق الخبز مع الماء مع خميرة
( Saccharomyces cerevisiae )
المحتوية من جهةعلى كمية ضئيلة من الخمر لكونها مستخلصة جراء تخمر الجعة
( خمر) ومن جهة أخرى مضاف اليها او معالجة بشحوم حيوانية كالمادة
(E471)
أو أمثالها من المواد الحيوانية الأخرىالمحرمة ، طرح حول ما اذا كان هذا الكحول سيتبخر كليا أم جزيئا تحت تأثير حرارة الفرن عند وضع الخبز فيه لانضاجه ؟ وماهي النسبة التي يمكن للخبز ان يحتفظ بها عند عدم تبخر الكحول كليا ؟ فكان ردها كالآتي:
( During the production of bread, beer, wine and othe rproducts, the yeasts produce alcohol. Dit is unavoidable. Duringthe baking process of bread the alcohol evaporates and in bread ther is no alcohol. Maybe that traces of alcohol can be found by good analytical equipment, but is will be in very low amounts.
Wihin Islam is is allowed to consume bread (halal). The Kuran forbids the deliberate use of alcohol, as you can get influenced by the alcohol and cannot think properly anymore. This happens with bee ror wine. Products that may contain traces of alcohol as a natural by products of the fermentation, such as bread, vinegar and yoghurt, are permitted, as there is no way you can get drunk from these products. ) ،
وبناء على ما تقدم، فهل يجوز أكل خبز خلط بخميرة تحتوي على بعض الكحول وما زال يحتفظ أيضا ببعض الكحول بعد انضاجه الى جانب أنه معالج بمواد حيوانية محرمةأم لا ؟ وهل تخمير الخبز بهذه الطريقة او بغيرها كان معمول به في عهد الرسول (ص) أم لا ؟ وماهي الآثار الدالة على ذلك ؟
حضرة الشيخ ، في انتظار ردكم تقبلوا مني أسمى عبارات التقدير ودمتم لخدمة الاسلام والمسلمين .
و السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
السؤال
بسم الله ، والحمد لله ، والصلاة والسلام على رسول الله ، وبعد :-

لقد بحثت المنظمة الإسلامية للعلوم الطبية موضوع المواد المحرمة في الغذاء والدواء وقررت ما يلي :
[ - مادة الكحول غير نجسة شرعاً بناءً على ما سبق تقريره من أن الأصل في الأشياء الطهارة سواء كان الكحول صرفاً أم مخففاً بالماء ترجيحاً للقول بأن نجاسة الخمر وسائر المسكرات معنوية غير حسية لاعتبارها رجساً من عمل الشيطان .
وعليه فلا حرج شرعاً من استخدام الكحول طبياً كمطهر للجلد والجروح والأدوات وقاتل للجراثيم أو استعمال الروائح العطرية [ ماء الكولونيا ] التي يستخدم الكحول فيها كمذيب للمواد العطرية الطيارة أو استخدام الكريمات التي يدخل الكحول فيها . ولا ينطبق ذلك على الخمر لحرمة الانتفاع به .
- لما كان الكحول مادة مسكرة فيحرم تناولها وريثما يتحقق ما يتطلع إليه المسلمون من تصنيع أدوية لا يدخل الكحول في تركيبها ولا سيما أدوية الأطفال والحوامل فإنه لا مانع شرعاً من تناول الأدوية التي تصنع حالياً ويدخل في تركيبها نسبة ضئيلة من الكحول لغرض الحفظ أو إذابة بعض المواد الدوائية التي لا تذوب في الماء على ألا يستعمل الكحول فيها كمهدىء وهذا حيث لا يتوافر بديل عن تلك الأدوية .
- لا يجوز تناول المواد الغذائية التي تحتوي على نسبة من الخمور مهما كانت ضئيلة ولا سيما الشائعة في البلاد الغربية كبعض الشكولاته وبعض أنواع المثلجات " الآيس كريم ، الجيلاتي ، البوظة " وبعض المشروبات الغازية اعتباراً للأصل الشرعي في أن ما أسكر كثيره فقليله حرام ولعدم قيام موجب شرعي استثنائي للترخيص فيها .
- المواد الغذائية التي يستعمل في تصنيعها نسبة ضئيلة من الكحول لإذابة بعض المواد التي لا تذوب بالماء من ملونات وحافظات وما إلى ذلك يجوز تناولها لعموم البلوى ولتبخر معظم الكحول المضاف أثناء تصنيع الغذاء .
- المواد الغذائية التي يدخل شحم الخنزير في تركيبها دون استحالة عينه مثل بعض الأجبان وبعض أنواع الزيت والدهن والسمن والزبد وبعض أنواع البسكويت والشكولاته والآيس كريم ، هي محرمة ولا يحل أكلها مطلقاً اعتباراً لإجماع أهل العلم على نجاسة شحم الخنزير وعدم حل أكله ولانتفاء الاضطرار إلى تناول هذه المواد .
- الأنسولين الخنزيري المنشأ يباح لمرضى السكري التداوي به للضرورة بضوابطها الشرعية .
-الاستحالة التي تعني انقلاب العين إلى عين أخرى تغايرها في صفاتها تحول المواد النجسة أو المتنجسة إلى مواد طاهرة وتحول المواد المحرمة إلى مواد مباحة شرعاً .
وبناءً على ذلك :
- الجيلاتين المتكون من استحالة عظم الحيوان النجس وجلده وأوتاره : طاهر وأكله حلال .
-الصابون الذي ينتج من استحالة شحم الخنزير أو الميتة يصير طاهراً بتلك الاستحالة ويجوز استعماله .
- الجبن المنعقد بفعل إنفحة ميتة الحيوان المأكول اللحم طاهر ويجوز تناوله .
- المراهم والكريمات ومواد التجميل التي يدخل في تركيبها شحم الخنزير لا يجوز استعمالها إلا إذا تحققت فيها استحالة الشحم وانقلاب عينه . أما إذا لم يتحقق ذلك فهي نجسة .
- المواد المخدرة محرمة لا يحل تناولها إلا لغرض المعالجة الطبية المتعينة وبالمقادير التي يحددها الأطباء وهي طاهرة العين .
ولا حرج في استعمال جوزة الطيب ونحوها في إصلاح نكهة الطعام بمقادير قليلة لا تؤدي إلى التفتير أو التخدير ]

والله أعلم .


الإجابة
The islamic European council allowed medicines with E-number additives which can be derived from pigs:
fiqh council in USA allowes gelatin - The response is by faisal mawlawi (deducted by some search)
Fiqh council in USA allows gelatin:
The following paragraph is taken from this link:
"As far as the question of "food containing gelatin" is concerned, don't worry regarding the issue of gelatin, for some scholars see nothing wrong if food is containing it.

The Fatwa of the Fiqh Council is that it is considered halal because even if it is made from harammeat it has undergone fundamental process of transformation through certain chemical changes that is called "Istihalah" in Islamic law. So, the ruling of pork does not apply to it anymore and we are still allowed to use it"
 This is muhammad al harawi - member of european council - referred by dr.alqaradawi - permits gelatin
This is another thing:
المقدمما دمنا في الطعام الله تعالى يقول (حُرِّمت عليكم الميتة والدم ولحم الخنـزير)فهل المحرم هو لحم الخنـزير فقط بناء على نص الآية أم أن كل مشتقات الخنـزير محرمة؟
القرضاويلا بل كل ما يؤكل من الخنـزير، يعني اللحم والشحم والكبد فهو لا يقصد اللحم فقط والدهن مثلاً مسموح، لا بل كل أجزاء الخنـزير محرمة.
المقدمهناك أنواع من المأكولات يدخل فيها الجيلاتين الحيواني وهي أشياء مشتقة من عظام الخنـزير.
القرضاوي هناك شيء يغفل عنه الكثيرون وهي قضية الاستحالة، نقول إذا استحالت النجاسة طَهُرت، يعني ممكن الشيء يكون أصله خنـزير ثم استحال أصبح مادة أخرى، أصله خنـزير ولكن أخذ منه وتحول إلى شيء آخر وصار صابون، الفقهاء قالوا مثلاً الأشياء مثل الروث ونحو ذلك حينما تؤخذ وتدخل النار وتحترق، فرمادها حلال لأنه صار شيء آخر، قالوا لو دخل كلب في مملحة ومات في المملحة وأكله الملح وإذا بحثت عنه فلن تجده، أصبح الكلب ملح، فممكن أن تستعمله في الأكل والشرب وكل شيء، لأنه تحولت العين، الحكم يدور مع عِلِّته وجوداً وعدماً، فالعِلَّة لم تعد موجودة ولذلك إذا لحم الخنـزير أو عظام الخنـزير تحولت وأنا سمعت من أخونا الدكتور محمد الهواري وهو من الدكاترة العلميين الذين يعيشون في ألمانيا من سنين طويلة وله بحث جيد في هذه القضايا، قال لك: معظم هذه الأشياء ممكن تؤخذ ويُعمل منه معجون أسنان، وتعمل منه صابون وتعمل منه جلي هو أصله خنـزير إنما صار مركباً كيماوياً جديداً فأخذ حكماً آخر.


مجمع الفقه الإسلامي الهند permits gelatin
on 13th circle, they decided to postpone the result till they consult experts. On the 14th circle, 2004, they came up with this:
قرار رقم:60 (3/14)

بشأن

مادة الجيلاتين

قرَّرت الندوة بهذا الخصوص ما يلي:


أولاً: "الجيلاتين" مادة كيمياوية عضوية، ونوع من البروتين.. يتم صنعه بإجراء تغيرات كيمياوية في "بروتين" يوجد في جلود وعظم الحيوانات، ويدعى "كولاجين" (Collagen) .. إنه في طبيعته وتركيبته الكيمياوية يختلف تماماً عن الكولاجين، ويصبح - بعد المرور بالعمل الكيمياوي - نوعاً خاصاً من البروتينات، مادة الجيلاتين هذه تكون مختلفة تماماً عن الكولاجين في لونها ورائحتها وطعمها وخصوصياتها.

ثانياً: معلوم أن ما حرمته الشريعة الإسلامية من الأشياء، يرفع عنها حكم التحريم السابق حال تغير طبيعتها وماهيتها .. ذلك لأن خصائص الشيء - أي شيء - الأساسية هي التي تكون طبيعة وماهية ذلك الشيء.. ولقد اطلع المجمع على نتائج أبحاث أصحاب الاختصاص، وأنها تبرهن على أن مادة الجيلاتين تخلو من أية خصوصية طبيعية من خصائص الحيوانات التي تستخرج من جلودها وعظامها تلك المادة .. وإنما تتحول إلى مادة كيمياوية لا علاقة لها بالكولاجين .. ولهذه الأسباب يقال: إنه يجوز استعمال الجيلاتين شرعاً .. إلا أنه بالنظر إلى خلاف في آراء الاختصاصيين والخبراء يرى الشيخ بدر الحسن القاسمي - أحد المشاركين في الندوة - أنه من الأفضل أن لا تستعمل هذه المادة إذا كانت مستخرجة من جلود وعظام الحيوانات التي يحرم أكل لحومها. ثالثاً: بالنظر إلى الاختلاف بين الفقهاء وإلى أن المأكولات من الأشياء والمواد تتطلب - في الاعتبارات الشرعية - تدقيقاً أشد وأعمق، فإن الندوة تناشد الصناع المسلمين صنع مادة الجيلاتين من جلود وعظم الحيوانات التي أحل الله لحومها.




With use of gelatine:


نور    - قطرالاسم

الوظيفة
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
عندي سؤالين
1- قرأت الكثير عن حكم الجيلاتين على انه بعد الاستحالة يجوز استخدامه وانا اتناول فيتامينات تحتوي على مادة الجيلاتين المصنع بالصيديليه هل استمر بتناولها ؟ علما انها من اجود الانواع.
2- قرأت في بعض الاحداديث عن فضل قراءة بعض السور قبل النوم وانا اداوم عليها كسورة الملك والسجده والحشر هل يجوز ان استمر بقراءتهم كل الليله ؟ وهل يجوز قراءتها بصوت خافت كالصلاة ؟
السؤال
بسم الله، والحمد لله والصلاة والسلام على رسول الله وبعد..
أختي الفاضلة أنقل إليك ما ذكره فضيلة الدكتور محمد الهواري عضو المجلس الأوربي للبحوث والإفتاء فقال:
فيما يتعلق بالجيلاتين: الجيلاتين مادة حيوانية لا توجد حرة في الأصل، وإنما تستخرج من مادة تنتشر في عظام الحيوانات وجلودها تسمى بالغراء الحيواني أو الكولاجين وهذه تجري عليها تحويلات كيميائية وفيزيائية تستمر أحيانا إلى عدة أسابيع فتتحول الكولاجين إلى جلاتين والمادتان من حيث البنية الكيميائية مختلفتان تماما وهذا ما يسمى في عرف الفقهاء بالاستحالة والمقصود به أن مادة ما كعصير العنب تتحول بتأثير التفاعلات الكيميائية إلى خمر أو أن الخمر يتحول بتأثير التفاعلات الكيميائية إلى خل ويسمى الفقهاء هذه العملية باسم استحالة النجاسة.

وموقف الفقهاء من استحالة النجاسة مختلف فالشافعية مثلا يقولون بأن استحالة النجاسة لا تطهر إلا بالدباغ بالنسبة للجلد أو الخمر إذا تخللت من نفسها وما عدا ذلك لا يرون أن الاستحالة تطهر بقية المواد.

أما الأحناف والحنابلة وكثير من علماء السلف كابن تيمية وابن القيم يرون أن الاستحالة تطهر جميع المواد بلا استثناء، والحكم على المادة الجديدة لا يرتبط أبدا بأصل المادة فمثلا كما يقول ابن القيم: إن عصير العنب طيب، وإذا استحال إلى خمر أصبح خبثا ولا علاقة للخمر بأصلها الطيب وهو عصير العنب وكذلك إذا استحالت الخمر إلى خل فالخل الناتج طيب، ولا علاقة لهذا الطيب في الحكم بأصله الخبيث وهو الخمر ولذلك فإن الحكم يتعلق فقط بالمادة الناتجة ولا علاقة للحكم بأصل هذه المادة، ومن هنا فإن عدد من المؤسسات الفقهية كهيئة كبار العلماء ومجمع الفقه الإسلامي اعتبر أن الاستحالة مطره ونتج عن توصيات المنظمة الإسلامية للعلوم الطبية رأي يعتبر الجلاتين مادة طاهرة مهما كان أصلها من حيوان مأكول مزكى أو غير مزكى أو من حيوان غير مأكول كالخنزير فالجلاتين الناتج عن تحول الكولاجين طاهر ويجوز تناوله في الغذاء والدواء..
والله أعلم.

 With use of gelatine
husam eddeen afaneh:

 With use of gelatine

Guest NameSheikh Ahmad  Kutty
ProfessionA Senior Lecturer and an Islamic Scholar at the Islamic Institute of Toronto, Ontario, Canada.
Name
Salma    - 
Profession
QuestionThere is an Omega 3 supplement titled MumOmega that is crucial for pregnant women due to the benefits in brain development for the child. However the capsules are made of gelatin but the makers of MumOmega have published the following info: The capsules are made at a pharmaceutical-grade facility, and use bovine gelatin, certified as in full compliance with EC specifications on BSE. That is, the gelatin is sourced from countries where there has been no recorded case of the disease. Our experience has been that the bovine source is the most reliable and tested gelatin format. It is also certified as kosher and halal. Can this be classed ashalal?
AnswerWa`alykum As-Salaamu wa Rahmatullahi wa Barakaatuh.

In the Name of Allah, Most Gracious, Most Merciful.

All praise and thanks are due to Allah, and peace and blessings be upon His Messenger. 


In my humble opinion,it is considered halal if it is the only available option for you. Gelatine in this case is a miniscule ingredient of the medicine and it has already undergone chemical change; so the initial product is totally altered. Therefore, I find no objection in using this medicine, especially if that is the only one available that serves the purpose.

Allah Almighty knows best.
With use of gelatine
Guest NameSheikh Muhammad Ali Al-Hanooti
ProfessionMufti
Name
Khayrat    - 
Profession
engineer, salaam from Jersey City
Question
Assalaamu 'alaykum. There was a fatwa given here earlier by one of the shaikhs that gelatine, even if derived from pigs and animals that were not slaughtered in proper
way, is still halal due to chemical transformations that took place in the production process. And that it was considered pure because of undergoing purification (Istikhala or so...)
However i've informed people running this site that gelatin undergoes physical, rather than chemical transformation similar to cooking in the soup-pot "Gelatin is prepared by the thermal denaturation of collagen, isolated from animal skin and bones, with very dilute acid."
It is like you take the pigskin, pour some water, add some vinegar, soak it for sometime and then cook it. Famous cold cow-feet is nothing but gelatine gelly, that we enjoy sometimes.
I've been promised to be contacted by some shaikh regarding this matter, but it never happened, so I'm back here to ask, if you would consider pig gelatine or non-halal beef gelatin being still halal?
Answer
Usually, when we have any technical question we refer it to an expert of that field. I contacted an expert on food and general food companies who explained to me his understanding in which I included in the Fatwa as a matter of Istihala. Mr. Fareed Fahmi of General Foods was asked many times about this issue and he always gives the same answer. More then that, I have my own understanding where I don't see anything wrong with gelatin irrespective of the other answers, but I don't publicize this opinion because it is an individual one. If I had a chance to debate this issue I could elaborate on many details that support my opinion, but this forum does not support this type of prolonged argument. I appreciate your standpoint and I'm very proud of Muslims who care about issues like this, but this does not mean that stance shows that you care more then me about this issue.


Sheikh Muhammad Ali Al-Hanooti
ProfessionMufti
Name
Fatima    - United Kingdom
Profession
QuestionSalaam.

Can Muslims eat Kosher gelatin? Is gelatin bad whether or not it is Kosher?
AnswerThere is nothing haram in having gelatin. You need not buy kosher gelatin. You can buy gelatin of any mark. We asked a Muslim expert in a general food company that is of the biggest companies in the world. The expert said that gelatin is treated chemically to be of a different formula from pork or beef. (In another fatwa), al hanooti said: "....I consulted a muslim expert in general food of Phillip Morris company and he told me some details for which we say any gelatin is halal."
Guest NameSheikh Muhammad Iqbal Nadvi
ProfessionImam of Calgary Mosque, Canada, and Former Professor at King Saud Univ., Saudi Arabia.
Name
Gamil    - United States
Professioncomputer technician
QuestionAs-Salamu `alaykum! What do we do about processed foods that have ingredients that we are not sure of? For example, gelatin can be made from beef or pork. Other ingredients such as triglycerides can be made from vegetable or animal fats.
AnswerWa `alaykum As-Salamu wa Rahmatullahi wa Barakatuh.

In the Name of Allah, Most Gracious, Most Merciful.

All praise and thanks are due to Allah, and peace and blessings be upon His Messenger.


Generally speaking, any food that a Muslim does not feel sure about it, it is better to avoid it. However, from the point of halal (lawful) and haram(unlawful), unless the item is clearly known to be haram, then it cannot be deemed haram.

The issue of gelatin has been investigated by many Muslim experts and many Muslim scholars have issued Fatwas saying that on the basis of the rule ofistihalah (transformation) in the Fiqh (Islamic jurisprudence), gelatin has undergone certain chemical process that rendered it into a completely different substance. This is called in Fiqh a rule of istihalah where the thing may be haram in the beginning, but after undergoing some changes it can be transformed into a halal substance.

I am personally of the view that gelatin is halal. But, if you are not comfortable, you don't have to use it unless you make sure it does not come from pork.

Allah Almighty knows best. 
And this one:
taken from this link:
(UK muslim law council permits that)
But Dr. Ahmad Sakr, the director of the California-based Foundation For Islamic knowledge, told IOL that scientists and scholars from the Islamic Food Council agree that from 0.01 to 0.05 percentage is insignificant.
The scholars, however, agree that there is nothing wrong in drinks containing animal gelatin.
Dr. Nazih Hammad, a member of the Islamic Fiqh Academy and Fiqh Council of North America, explains: "Because even if it [the gelatin] is made from haram meat it has undergone fundamental process of transformation through certain chemical changes that is called "Istihalah" in Islamic law".
"So, the ruling of pork does not apply to it anymore and we are still allowed to use it."

With use of gelatin (search for "gelatin" in link)

With use of gelatin: (search for "gelatin" in link)
Guest NameSheikh Muhammad Nur Abdullah
ProfessionFormer President of the ISNA and Member of the Fiqh Council of North America

Many other 3ulama' in islamonline allow it too:

With use of gelatin:

check out this link:

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق